Dag 4 Sidney's whale watching, Victoria 17 juli

17 juli 2018 - Sidney, Canada

Weer vroeg wakker tenminste melanie en edwin…. De rest sliep nog… dan maar eerst even gaan douchen met een dollarmunt… 5 minuten voor een dollar….Lekkere verwarmde washokken heerlijk…

We hadden afgesproken dat we om 830 wilde gaan rijden. Hier 12 minuten vandaan gaan we een boottocht maken om orka’s te zien.

We gaan naar Sidney. We hadden gisteren moeten bellen voor een taxi, maar zijn dit vergeten dus nu toch maar met de camper op pad. Aangekomen in Sidney blijkt het parkeren van de Camper in dit dorp een probleem, er wordt gelijk wat van edwin zijn stuur kunsten gevraagd… smalle straatjes, achteruitrijden… spannend. Uiteindelijke maar de dame van de boot gebeld en gevraagd waar we konden parkeren.

Na een wandeling van 15 minuten toch aangekomen bij Sidney’s whalewatching.

We gaan drie uur op de boot en gaan dus gauw nog even naar t toilet in een hotel aan de overkant. We hadden allemaal jassen en mutsen enz. meegenomen maar we worden allemaal in charmante rode pakken gehesen.

Onze schipper stelt zich voor en we lopen achter hem aan naar de boot met 5 andere mensen. Blijken 2 Canadese dames (moeder en dochter) naast Edwin te zitten dit 6 jaar in Den Haag te hebben gewoond. Ze spraken nog best goed Nederlands. Na dik 45 minuten varen ( super gaaf trouwens) ziet Edwin het eerste water dat om hoog spuit met een zwarte rug vin… na een aantal minuten ziet iedereen het. We zijn gestuit op een groep orca’s. Ze hebben hier twee soorten. Ene soort eet zoogdieren zoals zeehonden en de andere zeer zeldzame groep eet zalm en haring ( er leven nog maar 75 van deze dieren). Deze orca’s waren de zalmeters, de schipper vertelde ons dat hij vorig jaar deze groep maar 12 keer gezien heeft op al zijn tripjes. Super bijzonder!!. Er dreef ook steeds een research speedboot tussen ons en dieren want ze willen graag deze soort leren begrijpen en zorgen om te ze kunnen behouden.

De schipper heeft ons ontzettend veel verteld. Je zag vooral de oudste twee  genieten van de verhalen. Hierna zijn we een stukje door gevaren want het mannetje van de groep zwemt veel verder weg. Dit mannetje is stukken groter en sprong nog een keer uit het water (niet op beeld gekregen natuurlijk..) .

We hebben genoten dit was een geweldige ervaring. Hierna begonnen we aan de terugweg….die was wat minder smooth….er zijn hier veel onderwater bergen en met eb en vloed gaat dat water kolken en krijg je golven….. Laat ik het zo zeggen dat we geen achtbaan hoeven te zien deze vakantie die vlinders voelde je zo wel in je buik…

Quentin, Centaine en Yannick zaten op de eerste rij en vooral die laatste twee hebben gegild van het lachen. (geen zieken we hadden onze maatregelen genomen en heel slim reistabletjes in genomen….)

Op de terugweg nog harbourseals gezien en een supermooie American Eagle.

Wat een ontzettende mooie tocht was dit.

We besluiten om even een broodje te eten in de camper voor we doorrijden naar Victoria de hoofdstad van Vancouver Island.

De parkeerplek hadden we van tevoren al gevraagd op de camping dus dat ging beter, wel weer een flinke wandeling naar de stad. Lekker ijsje gegeten, vooral die van Jeannette walnoten/maple syrop was erg lekker. We blijven ons verbazen over hoe schoon alles is, zo weinig zwerfaval. De continue opstijgen en dalen van de watervliegtuigen is een majestueus gezicht (dit is eigenlijk de lokale taxi). Victoria is touristisch en Engels maar wel mooi om te zien. Terug even een bus gepakt naar de parkeerplaats… wat is een mobiele telefoon toch handig.

We merken trouwens dat we normaal met 4 kinderen al bekijks hebben maar struinen met 7 mensen (of in een bus stappen) blijven mensen apart vinden.

Terug in de camper ( even straatje keren, gelukkig zijn we een team en hebben dit met onze caravan vaker gedaan)  gaan we op weg naar de Wallmart. Gisteren enkele zaken gemist in de Camper zoals een schaar.

De wallmart vinden was een dingetje want deze had allemaal ondergrondse parkeerplekken…… vragen en drie rondjes rijden hebben we op het parkeerdek maar even 4 invaliden plekken bezet, want er was nergens ruimte om te staan. In Amerika zijn de wegen, parkeerplaatsen enz. wel veel ruimer dan hier. Met Quentin die buiten op het uitzwaaien van de Camper en de paaltje lette zijn we na de boodschappen er toch weer goed uitgekomen. Gauw terug naar de camping het is ondertussen al weer 1730 uur en we zijn moe. Edwin slingert de BBQ aan voor hamburgers en een kruide kiplapjes. Jeannette en ik maken een salade en klaar zijn we.  Nog een kop koffie met een heerlijke cinnamon oatmeal cookie ( verslavend/ past niet lijnschema, maar 15 kilometer gelopen vandaag en we hebben vakantie)

Morgen gaan we de camping verlaten voor waarschijnlijk de langste rit van de vakantie 310 kilometer naar Ucluelet (ligt aan de West kust van Vancouver Island).

Rit van 4 a 5 uur. ( met tussen stops)

We zoeken ons nog steeds de blubbers naar spullen in de Camper…. Hoop dat we met een paar dagen wat meer ingeregeld zijn…. ( waarschijnlijk niet..)

De foto's van de Orca's volgen.

1. Walter Schneider:
    Heel spannend
  2. Ineke:
    😊😊
  3. Annette:
    18 juli 2018
    Leuk !!! Lijkt net of ik er ook een beetje bij ben !!
  4. Thomas Schneider:
    18 juli 2018
    Gaaf om te lezen allemaal! Het zijn nu al hele avonturen terwijl jullie eigenlijk nog maar net weg zijn!
    Benieuwd naar de orca foto's en de rest van de verhalen!
  5. Tineke van de Water:
    19 juli 2018
    Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen op de trip.
  6. Hedwig:
    19 juli 2018
    Wat een avonturen! Nog een fijne tijd daar met z'n allen.