Dag 19 Golden, Revelstoke

1 augustus 2018 - Revelstoke, Canada

Goed lekker opstaan, de overgebleven was (die nog buiten hing te drogen) is nu zeiknat door de grassproeiers. Pfff eerst alles uitwringen en dan toch maar naar de droger, goedemorgen zeg maar….

We vertrekken op ons gemak rond 930 uur. We rijden tot Golden waar onze eerste stop is. Onderweg was het druk, een keer of 4 aan de kant gegaan voor alle vrachtauto’s en caravan combinaties die wel 100 kilometer per uur rijden, wij hebben gemerkt dat 85 kilometer per uur voor ons het meest comfortabel is.

We rijden Glacier Park in bij het plaatsje Golden we brengen hier een bezoek aan het Northern Lights Wolf Centre.  We krijgen veel uitleg over de grijze wolven die hier leven, wat ze eten: ze krijgen hier Road kills te eten. Het centrum mag de herten/elken/moose van de weg halen maar moet de overheid wel gemiddeld 60 dollar betalen per dier. Hij vertelde over hoe de natuur mede bepaald wordt door de wolf. In Yellowstone (USA) waren alle wolven gedood, waardoor er een overschot aan Elken en andere rendieren kwam, waardoor de jonge bomen niet meer gingen groeien omdat ze kaal waren gegeten, de bevers verdwenen ( geen hout meer) insecten verdwenen ( geen bloemen meer, alles opgegeten). Rivieren traden uiten hun oevers ( geen wortels meer) Vogels weg ( want geen insecten) enz…. In 1995 hebben ze 30 wolven vanuit Canada teruggezet in Yellowstone en nu zijn alle dieren weer terug en leven er ruim 300 wolven. Alles draait dus om evenwicht. We zijn een hoop wijzer geworden. We hebben nog 2 wolven van heel dicht mogen zien, aangezien ze net met deze 2 dieren op pad waren geweest. Machtig mooie beesten.

We rijden verder, we moeten nog ruim 100 kilometer. We maken nog 2 korte wandelingen tussendoor. We stoppen bij Giant Cedars Boardwalk, oud bos waar alles blijft liggen zoals het is. Voor de film liefhebbers: het had zo een scene uit Twilight kunnen zijn.

Tweede stop is bij de Skunk Cabbage Boardwalk. Dit is een moeraslandschap met een soort Koolplant bladeren van ruim 1 meter (met de stank van kool) met bloemen (waren al uitgebloeid) . De beren schijnen vooral de jonge kool plantje lekker te vinden.

Aangekomen in Revelstoke maken we eerst een stop bij het informatiecentrum. We blijven hier 2 nachten en gaan even kijken of we wat willen ondernemen hier. In dezelfde straat zit een supermarkt dus even gauw nog wat halen. De kinderen en oma nemen liever de Dollarstore en gaan daar shoppen.

Rond 1600 uur zijn we op de camping Williamson lake. Aan een meer waar je kunt zwemmen, de kinderen gaan gelijk naar het water…. Weer erg fris maar we nemen toch een duik.  Je kunt hier kano’s, sup’s en peddleboats huren daar gaan we morgen eens naar kijken. Het is weer superwarm weer en we zijn blij met de airco in de Camper. Ook deze camping is weer vol geboekt. Bijna alle campings die we hebben gehad zaten vol, je moet hier dus echt ruim van tevoren een plek boeken. We mogen weer geen vuurtje stoken ivm brandgevaar…. Ik voorzie dat we de houtblokken aan het eind van de vakantie ergens achter moeten laten want overal is een verbod op open vuur.

Sanitair is weer matig. Vergeleken met de goede campings in europa hebben ze in Canada nog een hoop te leren. (ouderwetse douche gordijntjes)

Na het eten lopen we nog even naar de receptie (wifipunt) om wat mailtjes binnen te halen. We worden door een andere Nederlander aangesproken of wij toevallig al in Lake Louise waren geweest (hij had een Duitser gesproken en die had geadviseerd om 500 uur in de ochtend op te staan (een grapje dacht hij)) Leuk dit soort ervaringen uitwisselen.

We weten nog niet wat we morgen gaan doen misschien wel niks.

1. Tineke van de Water:
    2 augustus 2018
    Door de reisverslagen reis ik ook met jullie mee lui zittend op de bank. Al met al een prachtige reis en een uitdaging met 7 man in ‘n camper !
  2. Ronald:
    2 augustus 2018
    Ha,Ha Die foto in de camper. Net thuis op de bank. Geniet nog van jullie avontuur. X
  3. Ronald:
    2 augustus 2018
    Wacht dacht je van een vakantiedag op dag 20? Relax! Of misschien toch dansen met wolven.
    PS De vorige reactie was van niet van mij maar van Brigitte
  4. Thomas Schneider:
    2 augustus 2018
    Mooi stukje over natuurlijk evenwicht!
    Maar wacht.... ze moeten 60 dollar betalen voor het verwijderen van de road kills? Ehm.... ik mis vast iets hier!?!?
    En die foto met de heren der schepping op die rode stoeltjes, geniaal!
  5. Ineke:
    10 augustus 2018
    Geweldig om weer (bij) te lezen!