Dag 18 radium Hot Springs

31 juli 2018 - Radium Hot Springs, Canada

Vandaag moeten we de camping af en rijden we naar Radium Hot Springs. Eerst nog langs de informatie punten die hebben helaas geen bril gevonden, we laten onze gegevens achter. We rijden toch zelf nog even langs het meer en de camping daar in de buurt helaas, gevalletje reisverzekering.
We nemen vandaag de mooie lange route . De Bow valley parkway, bekend om zijn uitzichten en wildlife… Nou dat viel tegen, vooral erg druk met auto’s en RV’s. Geen beest gezien. We rijden door op Highway 93. We stoppen op een uitzicht punt, we zijn nu Banff National uitgereden en zitten nu aan de andere kant van de bergketen in Kootenay National Park. We lezen een stuk over dat ze hier gefaseerd bepaalde stukken bos laten branden om nieuw leven aan bomen te krijgen, als voedsel voor Elken, herten enz. En inderdaad hele stukken kale bomen maar met veel nieuwe kleine groene boompjes. De bergen zijn wat minder hoog dan in de rockies maar het is wel erg groen overal.
Even nog wat, die Canadezen zijn wel bij de tijd, op verschillende punten rij je in een fuik om te checken of je wel een Nationale parken pas hebt, zo niet dan mag je ter plekke betalen.
Rond 11.30 uur komen we aan bij de baden van Radium Hotsprings. Gepakt met onze handdoeken en zwemkleding gaan we een kijkje nemen. Het blijken twee grote zwembaden te zijn die gevuld worden met water (uit een natuurlijke bron) dat wordt verwarmd door de Magma in de aarde. Dus geen chloor en zo er zit een beetje een ijzer geur aan het water. Het hete bad is 39 graden ( het is buiten vandaag 32 graden) zo dat is wel heet even wennen. Ze roepen om : maximaal 20 minuten in het hele hete bad en daarna afkoelen en veel drinken. Het koude bad was ook nog 30 graden. We hebben een heerlijk paar uurtjes gezwommen en vooral de kinderen amuseren zich in het water. Tegen 1500 uur rijden we weer. De Camping is vlakbij maar we besluiten eerst nog wat te gaan eten. We hebben ons weer gewaagd aan een portie Poutine om te delen.
Rond 1700 uur zijn we op de camping, mooie plaats bij een riviertje. Waar de kinderen nog lekker even doorheen banjeren. En dan gaat de nationale wasdag beginnen. De natuurparken zijn leuk maar hebben niet veel voorzieningen. De wasmachines en drogers gaan aan de slag en aan het eind van de dag is alles schoon. Aan de rand van de Camping zien we nog wat dikhoornschapen. We eten een broodje en gaan slapen. We rijden morgen naar Revelstoke ongeveer 250 kilometer.
(Ze letten in canada trouwens erg op iedereen, Jeannette zat gisteren even op ons te wachten, we hadden haar afgezet en gingen de camper parkeren, gelijk een rancher of het goed ging en of ze water had. Erg attent en vriendelijk)

1. Ronald:
    2 augustus 2018
    Wat doet de vrouw van de Russische president op tafel, dacht ik. Blijkt daarna dat Poutine een nationaal Canadees gerecht. Misschien iets om Felix voor te zetten bij Vtell?
  2. Thomas Schneider:
    2 augustus 2018
    Ben ik de enige die "Radiator Springs" las?
    Eerst een plons in 39° en dan "afkoelen" bij 30°? Klinkt eerlijk gezegd nog niet heel comfortabel, maar een ervaring zal het zeker zijn.
    En die poutine wil ik nou wel eens proeven hoor. Komt het in de buurt van een patatje stoofvlees?
  3. Annette:
    7 augustus 2018
    En was het een knappe ranger Jeanette ?
  4. Ineke:
    10 augustus 2018
    Wauw, dat klinkt allemaal wel erg lekker!! Vraag me af of dat ook voor de ranger gold...🙃